Meistä terhon kuoressa

Uudistamme, kehitymme, toimimme

Olemme yhtenäinen joukkue

Strategia

Työllisyysrahastossa toimintamme perustuu arvoihimme: asiakkaamme ensin, uudistamme, kehitymme, toimimme ja olemme yhtenäinen joukkue.
Arvomme toimivat luotsina, joka ohjaa jokapäiväistä työtämme.

Tehtävämme on tuoda turvaa työn muutoksissa.
Rahoitamme muun muassa työttömyysturvaa ja aikuiskoulutusetuuksia, joilla rahoitetaan työttömien, lomautettujen ja aikuisopiskelijoiden toimeentulo.

Vuonna 2022 jatkoimme toimintamme kehittämistä sekä strategisten tavoitteidemme edistämistä. Siinä keskeistä oli toiminnan vaatimustenmukaisuuden varmistaminen, digitalisaation edistäminen ja hyvän palvelun varmistaminen asiakkaillemme. Pyrimme jatkuvasti tehostamaan toimintaamme ja parantamaan sen laatua sekä vahvistamaan työntekijöidemme osaamista tukemaan tätä kehitystä.

Asiakasstrategian avulla kehitämme suunnitelmallisesti palveluitamme ja toimintatapojamme asiakkaidemme sekä toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti – eli nostamme arvojemme mukaisesti asiakkaat entistä vahvemmin etusijalle. Vuonna 2022 panostimme asiakaspalvelumme ja aikuiskoulutusetuuksien asiointipalvelun kehittämiseen, mikä näkyi mm. selkeänä asiakastyytyväisyyden kasvuna.

Tulevaisuuden näkymät

Työttömien työnhakijoiden määrä on kääntynyt lievään nousuun alkuvuonna 2023. Kun talouden kasvu on hidastunut lähelle nollatasoa, ovat yritykset ilmoittaneet muutosneuvotteluiden käynnistymisistä.

Vaikka taloudellinen toimintaympäristö säilyy haastavana, Työllisyysrahaston talouden näkymät ovat alkuvuonna 2023 jonkin verran paremmat kuin vuoden 2023 talousarviossa. Arvioimme, että työttömyysaste kohoaa jonkin verran ja työllisyys voi heikentyä erityisesti vuoden 2023 alkupuoliskolla. Arviomme mukaan nettovarallisuutemme muutos olisi vuonna 2023 noin 560 miljoonaa euroa positiivinen ja nettovarallisuutemme määrä kuluvan vuoden lopussa noin 1 820 euroa.

Jatkamme toimintamme kehittämistä erityisesti asiakaskokemuksen parantamiseksi sekä automaation ja tehokkuuden lisäämiseksi. Olemme päivittämässä strategiaamme huomioimaan entistä paremmin toimintaympäristön muutokset.

Henkilöstö

Työtyytyväisyys on lisääntynyt edeltävän vuoden tuloksiin verrattuna erityisesti sitoutumisen, johtamisen, suorituskyvyn ja työhön omistautuneisuuden osalta. Keväällä 2022 mitattu People Power -indeksimme oli 68,3, kun se vuotta aiemmin oli 63,8.

Vuoden 2022 aikana siirryimme täydestä etätyöstä hybridityöhön, minkä seurauksena kohtaamiset ja työskentely toimistolla ovat lisääntyneet. Rahaston hybridityömallissa työskennellään viikoittain keskimäärin yksi päivä toimistolla. Tammikuun alussa käyttöön otetut uudet moni­toimi­tilamme tukevat erinomaisesti toimistolla työskentelyä tarjoten entistä paremmat tilat keskittymistä ja hiljaisuutta vaativaan työskentelyyn, yhteisölliseen toimintaan ja ryhmätyöskentelyyn. Hyvän henkilöstökokemuksen lisäksi toimitilat ovat aiempaa tehokkaammat ja tekevät rahastosta entistä vastuullisemman toimijan.

Jatkoimme organisaation uudistamista ja kehittämistä myös vuonna 2022. Loppuvuodesta perustimme laajennetun johtoryhmän, jonka työskentelyyn osallistuu myös henkilöstön edustaja.

Henkilöstön määrä

Pylväskaaviossa Työllisyysrahaston henkilöstömäärä puolivuosittain vuonna 2021 ja 2022. Kesäkuussa 2021 rahastossa työskenteli 170 henkilöä ja joulukuussa 151 henkilöä. Kesäkuussa 2022 rahastossa työskenteli 174 henkilöä ja joulukuussa 167 henkilöä.